Mięso i ryby, ale nie banany i jabłka – Moja babcia nawet straci na wadze na tej diecie.

Dieta bez cukru to zbiór zasad, dzięki którym nawet moja babcia jest w stanie zrzucić kilka kilogramów. Jej podstawą są mięsa i ryby, ale należy uważać na owoce typu banany i jabłka.

Zapewne każdy z nas przynajmniej raz w życiu podjął decyzję o odchudzaniu. Każdy więc doskonale zdaje sobie sprawę, że jest to złożony proces, wymagający od nas systematyczności i cierpliwości. Niejednokrotnie trzeba wprowadzić istotne zmiany nie tylko w codziennym menu, ale i w szeroko pojmowanym stylu życia.

Wystarczy, że wspomnimy tutaj o właściwej ilości snu i odpowiedniej aktywności fizycznej. Są to rzeczy, z którymi wiele osób ma problem. Z jednej strony wydaje się, że proces utraty wagi nie jest skomplikowanym zadaniem i sprowadza się do jakże popularnej zasady: „będziesz mniej jeść – zaczniesz mniej ważyć”. Niestety nie zawsze tak to wygląda. Trzeba jeszcze odpowiednio dobierać produkty. 

Mimo wszystko istnieje wiele dobrych sposobów, aby skutecznie schudnąć i znów czuć się świetnie w swoim ciele. Poniżej przeczytasz o jednym z nich – „Metodzie 100„. Nazwa niewiele Ci mówi? Zaraz wszystkiego się dowiesz!

Ten sposób to połączenie klasycznej diety niskowęglowodanowej z dietą, której autorem jest Jorge Cruise – amerykański dietetyk i trener fitness. Właśnie ta dieta zdobyła popularność za Oceanem i jest tam znana po prostu jako „The 100”.

Złote zasady

Niezwykłość tej diety polega na tym, że nie trzeba liczyć wszystkich spożywanych kalorii. Należy się skupić jedynie na kaloriach pochodzących z cukrów, a ich ilość nie może być większa niż 100 kcal. Stąd właśnie wzięła się nazwa. Jak twierdzi Jorge Cruise – właśnie kalorie spożywane razem z cukrami są zbędne i bardziej szkodliwe dla naszej sylwetki, ale nie tylko dla niej.

Zbyt duże spożycie cukrów może przynieść negatywne konsekwencje m.in. w postaci chorób układu krwionośnego. Podobnie wielu innych cenionych trenerów jest zdania, że to właśnie cukier jest odpowiedzialny za przybieranie na wadze i wzrost tkanki tłuszczowej na brzuchu, a nie składniki takie jak białko, błonnik, czy nawet same tłuszcze.

Aby ułatwić proces odchudzania, dietetycy opracowali prostą metodę. Aby obliczyć, ile „kalorii cukrowych” zawiera dany produkt, trzeba pomnożyć ilość węglowodanów razy 4.

Sprawdźmy to na przykładzie. Średniej wielkości banan zawiera ok. 25 g węglowodanów. Dla porównania jęczmień perłowy w 100 g zawiera tylko 10 g węglowodanów. Mnożąc przez 4 dojdziemy do wniosku, że można zjeść jednego banana dziennie lub – jak kto woli – 300 g owsianki jęczmiennej.

Produkty z bezpieczną ilością węglowodanów

Oto kilka propozycji produktów, które można jeść bez obaw o złamanie zasad diety:

  • kalafior
  • grzyby
  • jajka (musiałbyś zjeść aż 25 jaj, aby przekroczyć dozwoloną ilość cukru)
  • cukinia
  • seler

Oczywiście to nie jedyne, co możemy bezpiecznie spożywać. Smaczne i zdrowe produkty to również:

  • twaróg
  • kurczak
  • łosoś
  • indyk
  • polędwiczki wieprzowe
  • masło

Jorge Cruise stworzył plan, dzięki któremu dostarczymy organizmowi wystarczającą ilość kalorii, a dieta niskowęglowodanowa przyniesie 100% skuteczności. Zgodnie z jego zaleceniami, żaden z trzech głównych posiłków w ciągu dnia nie powinien przekraczać 400 kcal,

a żadna z trzech przekąsek między posiłkami nie może mieć więcej niż 50 kcal. W sumie spożyjemy ok. 1500 kcal dziennie, co jest ilością powszechną w niemalże każdym rodzaju diet, ale będziemy chudnąć szybciej dzięki prawie całkowitym wyeliminowaniu cukru.

Przykładowe menu na cały dzień

  • Śniadanie – 200 g solonego twarogu z połową awokado i garścią orzechów włoskich
  • Przekąska – seler lub papryka (w dowolnej ilości)
  • Obiad – smażone lub pieczone udka z kurczaka z cukinią lub szpinakiem. Do tego sałatka z kalafiora.
  • Przekąska – 30 g suszonego mięsa (np. łososia lub prosciutto) z pomidorkami cherry.
  • Kolacja – burgery z indyka z dodatkiem brokułów lub z jajkami nadziewanymi mieszanką żółtka i selera (ilość: 4 połówki + warzywa)
  • Przekąska – szklanka kefiru lub jogurt.

Pamiętaj o tym, aby zapisać sobie nasze menu, aby w razie potrzeby bez problemu do niego wrócić.