Nie spodziewałam się, że taniec może tak na nas działać. Dlaczego warto tańczyć w każdym wieku.

Czy taniec to sport dla młodych ludzi? Okazuje się, że wcale niekoniecznie! Taniec jest coraz popularniejszy również wśród osób starszych.

Powody rodzącego się zamiłowania są różne- niektórzy robią to tylko dla przyjemności, inni dla nowych przyjaźni i towarzystwa, jeszcze inni aby po prostu pozostać w dobrej kondycji i sprawności.

Według naukowców z Uniwersytetu Masaryka- istnieje ścisły związek pomiędzy zachowaniem młodości i zdrowia a tańcem. Okazuje się, że osoby tańczące m.in. łatwiej dochodzą do siebie- również po udarze, są także bardziej mobilni, a ich umysł jaśniejszy.

Jakie są zatem korzyści z tańca?

Młodość to tak naprawdę nie piękne ciało, ale piękny umysł. Nawet jeśli ciało jest w doskonałej kondycji, a rozpocznie się demencja starcza – przed człowiekiem staje wiele nowych problemów. Są teorie, które zapewniają, że taniec to z jednej strony oczywiście aktywność fizyczna.

Z drugiej jednak to psychoterapia, która pozwala zapobiegać demencji i innym chorobom starości. Taniec ma pozytywny wpływ na postrzeganie świata- dzięki jednoczesnemu skupianiu się na rytmie, muzyce i ruchach nasz mózg odbiera świat jaśniej i obszerniej.

Na Uniwersytecie Masaryka naukowcy postanowili zbadać osoby starsze uczęszczające na zajęcia taneczne do lokalnego studia pod kątem wskaźników zdrowotnych. Grupa badanych pacjentów powyżej 60-tego roku życia okazała się o wiele zdrowsza niż.

Wymieniono między innymi- szybkie podejmowanie decyzji, dobrą analizę, łatwość znajdowani a logicznych rozwiązań. Nie można również zapomnieć o dobrej kondycji ciała, zwiększonej sprawności i sile porównując do rówieśników, którzy nie uprawiają sportu.

Pamiętajmy, że podczas tańca nasze ciało wytwarza endorfiny, znane jako hormony szczęścia. Narządy wewnętrzne są lepiej dotlenione. Zajęcia taneczne to spora dawka doładowania, które potrafi pozytywie trwać nawet przez cały dzień.

Zajęcia taneczne angażują prawie wszystkie mięśnie naszego ciała. Pozytywnie działają na nasze stawy oraz układ oddechowy. Sam fakt, że się ruszamy sprawia, że krew szybciej płynie, a naczynia krwionośne zyskując dodatkową elastyczność powodują zanikanie stagnacji.

Taniec zatem staje się skutecznym sposobem na zapobieganie chorobom sercowo-naczyniowym oraz udarom. Regularny udział w zajęciach to poprawa aktywności naszego mózgu oraz pamięci, powodujące tym samym zmniejszenie ryzyka wystąpienia Alzheimera.

To świetny sposób na wyrażenie emocji i uwolnienie negatywnej energii. Nie zapominajmy, że jest to ruch, który spala dodatkowe kalorie, a co za tym idzie wspiera proces odchudzania. Dodatkowo zajęcia taneczne mają dobry wpływ na układ nerwowy- rzadziej boli nas głowa, ciśnienie krwi jest stabilne, a napięcie nerwowe złagodzone.

Jako ciekawostka wspomnę, że zawodowi tancerze nie chorują na chorobę Parkinsona! Hasło: „ruch to zdrowie” w tym przypadku jak najbardziej się sprawdza. Wystarczą 3 zajęcia w tygodniu po 60-90 minut, a proces starzenia wyraźnie zwolni. Tańczyć można także bez wychodzenia z domu- przy ulubionej muzyce. Być może w Twojej okolicy organizowane są imprezy taneczne, zajęcia w parku, czy festyny.

Zaciekawił Cię ten artykuł? Udostępnij go znajomym w mediach społecznościowych!